Poradniki
Księgowość w firmie – o czym należy pamiętać?
Prowadzenie księgowości w firmie nie należy do łatwych zadań, niezależnie od branży danej działalności gospodarczej. O czym należy pamiętać podczas organizacji księgowości w firmie?
Aby przejść do tego, w jaki sposób należy zorganizować system księgowy w firmie, powinieneś wiedzieć, czym tak naprawdę jest księgowość? Otóż księgowość to obszar w przedsiębiorstwie, którego celem jest ewidencjonowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych zachodzących w danej organizacji. W ramach księgowości zatem należy zadbać o właściwe zaksięgowanie dokumentów finansowych (faktur itd.) w systemie księgowym, aby możliwe było osiągnięcie następujących celów:
- uzyskanie rzetelnych i przejrzystych informacji na temat kondycji finansowej przedsiębiorstwa (rentowność, struktura kosztów i przychodów, poziom amortyzacji itd.),
- obliczenie zysku jako podstawy do obciążenia podatkiem dochodowym,
oraz wiele innych.
Sposób prowadzenia księgowości w przedsiębiorstwie w przypadku m.in. spółek oraz firm osób fizycznych o przychodach z poprzedniego roku powyżej 2 000 000 euro, jest regulowany m.in. poprzez Ustawę o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku (ustawa ta obejmuje pełną księgowość, czyli tzw. księgi handlowe – Wrocław jest jednym z miast, w których można skorzystać z usług profesjonalnego biura rachunkowego) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Księgowość we własnym zakresie czy outsourcing?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, który z tych dwóch dostępnych wariantów prowadzenia księgowości będzie dla nich najbardziej korzystny: prowadzenie ewidencji we własnym zakresie czy wybór profesjonalne, zewnętrzne biuro rachunkowe, prowadzące księgi handlowe (Wrocław, Warszawa i inne duże miasta to miejsca, w których można znaleźć wiele tego typu biur rachunkowych).
Księgowość w firmie
Choć prowadzenie spraw księgowych „na własną rękę” ma wiele zalet i pozwala na stałą kontrolę wszystkich procesów z obszarów rachunkowości, to jest związane z wieloma słabościami. Przede wszystkim, należy w efekcie takiego wyboru liczyć się wyższymi kosztami, na które składają się między innymi wydatki związane z zakupem:
- niezbędnych mebli biurowych do działu księgowości,
- licencji na oprogramowanie księgowe,
Oprócz tego, istotnym kosztem jest także wynagrodzenie specjalistów ds. księgowości, które może stanowić znaczącą część budżetu firmy (zwłaszcza w przypadku mniejszych przedsiębiorstw).
Księgi handlowe – Wrocław
To właśnie te powody sprawiają, że wiele firm decyduje się na skorzystanie z usług zewnętrznego biura rachunkowego, które w profesjonalny sposób poprowadzi księgi handlowe. Atutem takiego rozwiązania jest między innymi dostęp do najwyższej klasy specjalistów, zatrudnianych przez biuro rachunkowe (odpowiedni specjaliści to czynnik biur prowadzących księgi handlowe – Wrocław i inne miasta z tego powodu przyciągają do siebie nie tylko wielu klientów, ale także cenionych specjalistów ds. księgowości).
Dzięki możliwości skorzystania z usług biura rachunkowego, przedsiębiorca może w pełni skupić się na rozwoju prowadzonego biznesu, powierzając profesjonalistom obowiązki księgowe, administracyjne oraz kadrowo-płacowe (obecnie, biura rachunkowe oferują także kompleksowe usługi z zakresu np. kadr i płac oraz controllingu). Ponadto biura rachunkowe przejmują na siebie odpowiedzialność za popełnione błędy i zapłatę ewentualnych kar (to właśnie dlatego wszystkie biura mają obowiązek wykupienia polisy odpowiedzialności cywilnej OC).
-
Poradniki3 lata ago
Komary – jak je zwalczyć?
-
Usługi3 lata ago
Wypożyczalnia samochodów osobowych i dostawczych. Gdzie wypożyczyć auto?
-
Dom3 lata ago
Drzwi antywłamaniowe
-
Moda3 lata ago
Gdzie zrobić dobry makijaż w Kielcach?
-
Usługi3 lata ago
Czym kierować się przy wyborze prawnika?
-
Usługi3 lata ago
Czym kierować się przy wyborze cateringu dla firmy?
-
Dom3 lata ago
Jaki materiał wybrać na zasłony? – porady i inspiracje.
-
Dom3 lata ago
Odśnieżanie dachu – jak to zrobić?